Opgepast tijdens werkzaamheden in Duitsland

Reizen met de auto door Duitsland is natuurlijk de manier om het land goed te ontdekken. Het netwerk van autobahnen in Duitsland is dan ook een snelle manier om je te verplaatsen van A naar B te reizen. Alleen hebben de wegen in Duitsland ook onderhoud nodig en worden de komende jaren ook de nodige bruggen vervangen, wegen verbreed en de belangrijkste knooppunten voorbereid op nog meer autoverkeer in de toekomst. Met andere woorden Duitsland is de komende jaren een hele grote “Baustelle”

2 meter breed = 2 meter breed

Tijdens de wegwerkzaamheden worden de banen behoorlijk versmald, de snelheid naar beneden geschroefd en is men erg creatief met de gele belijning.

Vooral de versmalde rijbanen geven de laatste tijd te denken. Als ik zelf door Duitsland rij dan kies ik er steeds vaker voor om toch maar de rechterbaan te nemen dat linker baantje is akelig smal geworden. Van 1,9 meter tot 2,2 meter kom ik toch regelmatig tegen en dan is mijn Volkswagen polo toch wel erg breed en komt de vangrail of die dikke vrachtwagen naast je op de rechterbaan ineens wel heel dicht bij.

Spiegel tot spiegel

De breedte zoals deze op de gele borden staat is de breedte van je voertuig van de buitenkant van je linker spiegel tot de buitenkant van je rechterspiegel. Dus niet alleen de voorkant van je auto. De zogenaamde spoorbreedte. Mijn Polootje tikt dan net de 1,97 meter aan. Een VW golf is al breder dan 2 meter. Dus ik snap nu ook wel dat de linkerbaan tijdens een “Baustelle” erg smal lijkt en is. Het misverstand ontstaat omdat autofabrikanten eigenlijk alleen de spoorbreedte vermelden in brochures.

Als je dus heel theoretisch kijkt zijn alle auto’s in de lijn van een Volkswagen golf (dus de Audi A3, Ford Focus, Mercedes C-klasse en praktisch alle SUV’s) verboden terrein voor de linkerbaan in de wegwerkzaamheden.

Verzekeringen en boetes

Het niet opvolgen van het breedtevoorschrift in Duitsland levert je een boete op van amper 20 euro, letterlijk en figuurlijk lachen we daar als Nederlanders natuurlijk om. – Alleen en dit is wel zeer ernstig – Tijdens een schade of ongeval op een te smalle rijbaan wordt bij de meeste verzekeraars de dekking ingeperkt. Ook al is de schade niet jouw schuld, het kan toch voorkomen dat je deels aansprakelijk wordt gesteld. Jij reed tenslotte op een plek waar je officieel niet mocht komen.

Het goede nieuws

Ondertussen is ook bij de wegenbouwers het kwartje gevallen dat 2 meter breedte wel erg smal is voor een rijbaan. Bij nieuwe wegwerkzaamheden wordt dan ook uitgegaan van een rijbaan van 2,10 m deze 10 cm extra maakt het mogelijk dat zelfs een brede transportbus zoals een Mercedes Sprinter gewoon op de linkerbaan mag blijven rijden.