Is goedkoop tanken in Duitsland straks verleden tijd?

Jarenlang was het een bekend tafereel: Nederlanders die net over de grens massaal hun tank volgooiden, want brandstof was in Duitsland nou eenmaal stukken goedkoper. Maar hoe lang blijft dat nog zo? Een nieuwe CO₂-heffing dreigt een eind te maken aan dit prijsvoordeel en kan tanken bij onze oosterburen zelfs duurder maken dan in Nederland.

Waarom stijgen de brandstofprijzen in Duitsland?

Sinds begin 2024 is de literprijs van benzine en diesel in Duitsland al licht gestegen door een extra CO₂-heffing. Maar dat is slechts het begin. Volgens de Duitse automobilistenclub ADAC kan de literprijs tegen 2027 met maar liefst 38 cent stijgen. Dit komt door een EU-breed emissiehandelssysteem dat tankstations verplicht om CO₂-uitstootcertificaten te kopen. Hoe meer CO₂-uitstoot, hoe hoger de kosten. En wie mag dat natuurlijk ophoesten? Juist, de automobilist.

Verdwijnt het prijsvoordeel voor Nederlanders?

Op dit moment is tanken in Duitsland nog steeds voordeliger dan in Nederland. Euro95 is aan de andere kant van de grens gemiddeld 20 tot 40 cent per liter goedkoper. Maar als de door ADAC voorspelde prijsstijging werkelijkheid wordt, kan een volle tank in Duitsland vanaf 2027 zomaar 20 euro extra kosten. Met andere woorden: voor een beetje korting hoef je straks niet meer om te rijden, tenzij je graag een mooie roadtrip maakt zonder echte besparing.

Duitse reacties: kritiek en onzekerheid

Duitsland zou Duitsland niet zijn zonder een flinke dosis discussie. Enerzijds steunen veel burgers en politici de verhoging, omdat het bijdraagt aan de klimaatdoelen. Anderzijds maken consumentenorganisaties en de auto-industrie zich zorgen over de economische impact. Minister-presidenten van deelstaten als Beieren en Baden-Württemberg hebben zelfs een protestbrief naar EU-commissievoorzitter Ursula von der Leyen gestuurd. Zij vrezen dat de heffing de Duitse auto-industrie schaadt en concurrentievoordelen voor Chinese fabrikanten in de hand werkt.

En Nederland dan?

Dat is nog een groot vraagteken. Net als Duitsland moet Nederland ook per 2027 bedrijven laten betalen voor hun CO₂-uitstoot. Alleen weet niemand nog hoe dat precies gaat gebeuren. Krijgen we gewoon een extra belasting bovenop de toch al stevige accijnzen? Of worden de kosten verrekend via de raffinaderijen? Belangenorganisaties zoals Bovag en ANWB verwachten dat de Nederlandse literprijs hierdoor met 11 tot 13 cent stijgt.

Tanktoerisme onder druk

De kans is groot dat het tijdperk van spotgoedkoop tanken in Duitsland langzaam ten einde komt. Of Duitsland daadwerkelijk duurder wordt dan Nederland, hangt af van de uiteindelijke prijsontwikkeling en mogelijke compenserende maatregelen. Maar voorlopig lijkt het erop dat de grens oversteken voor een voordelige tankbeurt steeds minder aantrekkelijk wordt. Misschien moeten we maar massaal overstappen op fietsen? Of elektrische auto’s – zolang je maar niet naar de laadpaalprijzen kijkt.