Duitsland is een autoland bij uitstek, een geweldige infrastructuur waaronder een dicht netwerk van autobanen, ook wel autobahnen genoemd. Naast goede wegen zijn de meeste voorzieningen langs de wegen allemaal in prima conditie. Duitsland is niet voor niets een belangrijk transport land. Dat is ook gelijk het nadeel van reizen met de auto. Je hebt te maken met veel verkeer en vooral tijdens de wintermaanden (wintersport) en in de zomervakantie leidt dat vaak tot lange files.
Omdat het steeds drukker wordt op de weg worden er miljarden euro’s geïnvesteerd in de infrastructuur, nieuwe bruggen worden gebouwd en complete autobanen worden opnieuw aangelegd. Dat levert vaak veel vertraging op tijdens de wegwerkzaamheden en dat maakt een vakantie met de auto naar Duitsland vooral in het hoogseizoen een slecht begin van de reis.
Voor een overzicht van de drukste reisdagen in Duitsland kun je een kijkje nemen op de verkeersdrukte kalender daar kun je een overzicht vinden van de Zwarte zaterdagen in Duitsland.
Vignetten
Steeds meer Duitse steden voeren milieuzones in hiermee probeert men vervuilende auto’s uit de stads centra te weren. Alleen met een mileusticker kunt u deze centra inrijden, deze wetgeving is ook van toepassing op buitenlandse auto’s. Deze sticker is in Nederland onder andere hier verkrijgbaar tegen een geringe vergoeding voor de administratie en het opsturen. De milieusticker staat op kenteken en aan de hand van uw autogegevens wordt u ingedeeld in de drie klassen. (groen, geel en rood)
De Toegang van een stadscentrum wordt bepaald aan de kleur van de sticker, deze staat aangegeven aan het begin ven de Milieuzone. Voor een overzicht van de milieuzones in Duitsland kijkt u op deze website
Autobahnen
Het netwerk van autobahnen is enorm kilometers asfalt van zeer hoge kwaliteit, en de ene route is nog mooier dan de andere route. Duitsland heeft als enige land in Europa geen snelheidslimiet op een groot deel van de snelwegen ver weg van de steden. Hier kun je lekker opschieten. Toch is er een hele grootte maar aan deze vrijbrief de richtsnelheid die men aanhoudt op de Autobahn is 130 indien u een ongeval krijgt met snelheden boven deze richtsnelheid kan een verzekering besluiten minder of niet uit te keren.
Winterbanden
sinds december 2010 is het in Duitsland wettelijk verplicht om winterbanden te voeren als u rijdt in winterse omstandigheden. Men spreekt over winterse omstandigheden als het ijzelt, sneeuwt, en bij opvriezende weggedeelten. in tegenstelling tot Oostenrijk is er geen periode bepaald in de wet. De boete bij het niet voeren van uw winteruitrusting (dus winterbanden) is € 40,- en bij hinder of gevaarzetting wordt deze verdubbeld en krijgt u een aantekening in Flensburg. (nationaal register waar de punten voor het rijbewijs worden geregistreerd)
Het is dus verstandig om tijdens de wintermaanden in Duitsland te allen tijden winterbanden te voeren. Ook als de weerverwachting anders doet voorspellen kan het in Duitsland lokaal toch heel anders uitvallen.
Zwarte Zaterdagen in Duitsland
Net als in Frankrijk kent Duitsland ook zwarte zaterdagen. Over het algemeen valt een zwarte zaterdag samen met het begin van de schoolvakanties in Nederland en in Duitsland. De drukte naar het zuiden (Oostenrijk, Italië en Kroatië) of naar het noorden (Scandinavië) op de wegen leidt dan tot lange files. Bekijk ook de handige verkeerskalender